Usein Kysytyt Kysymykset

Lähetä kysymyksesi osoitteeseen kysymykset@ratkaiseredi.fi. Tarkistathan, löytyykö kysymykseesi jo vastaus tältä sivulta tai kilpailun säännöistä.

Kilpailuun liittyvät tekniset kysymykset

Miten voin palauttaa ideani, kun olen tehnyt ehdotuksen?

Palautus-sivulle aukeaa 16.1.2019 lomake, jonka kautta voit palauttaa kilpailuehdotuksesi. Sillä välin löydät säännöt-sivulta tarvittavat tiedot ehdotuksesi aloittamiseksi. Emme valitettavasti voi ottaa vastaan sähköpostitse lähetettyjä ehdotuksia.

Voiko Creative Commons -sarjaan osallistua tiiminä?

Kyllä voi. Molempiin kilpailusarjoihin, Klassikkoon ja Creative Commonsiin, voi osallistua sekä yksin että ryhmässä. Ryhmien kokoa ei ole rajoitettu.

Kuinka yksityiskohtainen Klassikko-sarjan ehdotuksen pitää olla?

Kilpailijan tulee tehdä itse päätös siitä, kuinka yksityiskohtainen ehdotuksen on oltava, jotta tuomaristo voi arvioida ehdotuksen.

Kuinka valmiiksi idea kannattaa hioa? Jos idea on esimerkiksi digitaalisuuteen liittyvä, eikä tiimissä ole ketään digiosaajaa, niin kuinka loppuun viety idean pitää olla?

Kilpailijan tulee tehdä itse päätös siitä, kuinka yksityiskohtainen ehdotuksen on oltava, jotta tuomaristo voi arvioida ehdotuksen.

Onko suunnistamisen helppous tärkeämpi tavoite kilpailuehdotukselle kuin kasvavat kävijämäärät?

Molemmat ovat tärkeitä. Asioinnin helppous johtaa tutkimusten perusteella hyvin suurella todennäköisyydellä kasvaviin kävijämääriin. Kilpailuehdotusten tarkemmat arviointiperusteet löytyvät säännöistä.

Saisiko myös ratkoa yrittäjien ahdinkoa tai tarjoomaa? Eli sitä, mitä kauppakeskuksen tulisi ylipäätään tarjota. REDI olisi hyvä kokeilulaboratorio siihen.

Kyllä saa. Yrittäjien toimintaedellytyksien parantaminen on yksi kilpailun arvosteluperusteista. Kilpailuehdotusten tarkemmat arviointiperusteet löytyvät säännöistä.

Millä aikataululla kilpailussa menestyneet ehdotukset on tarkoitus toteuttaa tai jalkauttaa?

Toteutusaikataulu riippuu täysin siitä, millaisia ratkaisuehdotuksia kilpailuun tulee ja mitkä niistä menestyvät kilpailussa. Nopeasti toteutettavat, valmiit ja kustannustehokkaat ratkaisut voidaan toteuttaa välittömästi kilpailun ratkettua. Tuotekehitystä ja suunnittelua kaipaavat ehdotukset edellyttävät pidempää aikataulua. Jos ehdotuksia toteutetaan useita, tullaan niiden toteutusaikataulua luultavasti porrastamaan käytännön syistä.

Voinko osallistua kilpailuun, jos minulla ei ole tietokonetta?

Emme valitettavasti voi ottaa vastaan fyysisiä kilpailuehdotuksia. Suosittelemme, että pyydät apua kirjastosta, jossa voidaan auttaa kilpailuehdotuksen kuvaamisessa ja verkkolomakkeella ehdotuksen lähettämisessä.

Kilpailun materiaalipankkiin liittyvät kysymykset

Tarvitsen ehdotukseeni tiettyä pohjamateriaalia, onko sitä saatavilla?

Selvitämme pyynnöt ja palaamme asiaan heti kun tiedämme, saammeko materiaalin jaettavaksi. Jos pyytämäsi materiaali on saatavilla, lisäämme sen materiaalipankkiin kaikkien käytettäväksi.

Millainen tunnelma REDIssä vallitsee haastateltujen mielestä?

Haastatteluihin ja muihin asiakasymmärrysmateriaaleihin voi tutustua kilpailun materiaalipankissa. Kannustamme kilpailijoita tekemään havainnointia REDIssä myös omatoimisesti.

Voidaanko REDIn kävijävirroista saada ns. heatmap eli visuaalinen esitys?

Pyrkimyksenämme on toteuttaa kyseinen heatmap, mutta toteutuksen onnistuminen riippuu saatavilla olevan datan laadusta.

Onko sitä tutkittu, että kuinka paljon kävijä viettää REDIssä aikaa suhteessa kävijän käyntikertoihin REDIssä?

Ei ole toistaiseksi tutkittu.

REDIn liittyvät strategiset kysymykset

Mikä on REDIn sisäänheittopalvelu?

REDIn ns. ankkuriliikkeitä ovat kauppakeskuksen isot toimijat: Lidl, K-Supermarket, Clas Ohlson, Stadium, H&M, Halonen, Fööni, elokuvateatteri Cinamon ja Kiipeilyareena.

Miten REDIn erityisyys saadaan suuren yleisön tietoon?

Tämä on kysymys, johon kilpailuehdotus voi tarjota ratkaisun.

Kannattaako mitään muuttaa?

Kannattaa, sillä ainoa pysyvä asia maailmassa on muutos.